Djur och natur, kärlek och sur kärring...

Planering
Helgens planering hade sen länge bestått i att Jimmy skulle på fiksetävling med sina kompisar. Dom skulle sov ai tält och fiska hela lördagen och komma hem sent. Under veckan krympte dock evenemanget något så Jimmy var hemma under fredagkvällen och åkte inte ut förrän på lördagen. Jag hade läst nåt i tidningen om att det skulle vara nåt på torget i den lilla staden där jag jobbar så jag funderade på om vi kanske skulle ta och pallra oss dit. Vi har även bröllopsdag imorgon och hade lite löst pratat om att fira den i helgen, men inte nåt mer än så.

Bonnadag
Så hette evenemanget på torget på stan. Fick med mig min lillasyster dit, jag är fortfarande inte helt bekväm i att åka med alla tre barnen på något mer avancerat än snabb handling ensam. det hela inleddes med ett besök på mitt jobb då två av tre barn blev akut nödiga med nummer två. Dom behövde alltså bajsa. Tur att man jobbar rätt så centralt! (än så länge, flyttar ut i kanten av stan nästa vinter). Vi träffade kossor, "fårar" som Alma galtt berättade för sin pappa, kalvar och grisar. Barnen klappade alla djuren, E var djupt fascinerad av fåret som han klappade länge och väl. Vi åt korv, träffade min mormor och barnen red ponnyridning. Jakob hoppade upp i sadlen och säg ut som att det var nåt han gjorde varenda dag typ. På väg tillbaka till bilarna hittade vi en jättestor lövhög som både jag och barnen givetvis var tvungna att utforska:-)
    



Bröllopsdag
Bröllopsdag har vi visserligen inte förrän i morgon men eftersom Jimmy är borta hela kvällen så lyckades vi otroligt nog klämma in ett litet firande igårkväll. Mina föräldrar hade hand om barnen och vi hade in i det sista hoppats på att lillbror kunde skjutsa oss. Men han skulle på fest själv så vi fick köra själva. Åkte på grekisk/italiensk restaurang och åt jättegod mat. Tyvärr satt vi i en paviljong som var inglasad med infravärme. Var varmt och skönt där men varje gång servitriserna gick i dörren så blåste det kallt rakt på mig. Men men, det gick bra ändå:-) Avslutade på Coffehouse by George med god latte och muffins. Var hemma runt 22-tiden, som småbarnsförälder orkar man tydligen inte vara ute så länge längre;-) Måste nog ut på lunchen imorgon och försöka hitta nån liten present till maken på bröllopsdagen iaf även om vi inte uttalat har sagt att vi ska ge varandra nåt. Han brukar glömma men slutar jag också köpa så ökar ju inte chansen för att han kommer komma ihåg det nästa gång heller...

Kyrkan
Vi går i svenska kyrkan ibland. Jimmy är mer engagerad än oss andra men idag var det en ny präst som kom och dessutom söndasskola =pyssel och sång= perfekt för Alma. I kyrkan kryllar det inte av barn. Det brukar vara två barn där som är 6 och 8 år. Så när vår lite bullriga familj kommer så märks det. En äldre dam (a.k.a surkärring eller kärringj-el) vände sig om till mig med mörk blick, ca 10 min INNAN gudstjänsten börjat och frågade mig om det här var nån lekskola. Jag blev helt chockad och svarade bara " nej, det är ett litet barn" för det var E som just då upptäckt något fint han ville göra mig uppmärksam på genom att ropa "tiiiittaaaaa". Trodde knappt att det fanns såna tanter, dom fölesta man träffar där brukar vara så glada att det finns liv i kyrkan och en återväxt. Fick god lust att säga åt tanten att det väl var bättre att kyrkan gick och självdog om några år eftersom bara 75+-are som hade vett att var tysta var välkomna. Hur som helst så kom JImmy och satte sig så småningom. VIskade lite till honom om vad hon sagt och han såg rött. När gudstjänsten började satt Alma och viskade till mig. Hon förstår ju inte varför man ska knäppa händerna, varför man ska såt osv. Men hon förstår att man ska vara ganska tyst. Så hon viskar en massa "varför"-frågor. E småpratar lite varpå tanten suckar och säger lite lagom högt, för att vi ska höra " att det är ju likabra att jag går hem". Min man, som inte är särskilt rädd av sig och ganska cool, lutar sig fram och säger nåt i stil med " ja, det är väl lika bra, du sitter inte här och skakar på huvudet åt min familj". Tanten fräser bara åt Jimmy att han ska vara tyst. Jimmys plan var att han sen skulle prata med henne efteråt men hon drog snabbare än en avlöning... Fattar inte att kärringar kan vara så trångsynta, om hon har hörselproblem då finns det hörselslinga att tillgå och man behöver inte sätta sig precis brevid den lilla hörna som är anvisad för barn i kyrkan... *arg*

Naturen om hösten
är verkligen helt fantastisk! När vi kom hem från kyrkan grillade vi korv på vår grillplats straxt bakom huset, fast ändå mitt i skogen. Alla färger är så vackra och löven prasslar underbart!


Jimmy gick iväg en sväng och letade kantareller. Han hittade ett rejält lass så det blev toast med kantarellstuvning till middag. Jakob tycker inte om svamp, bara kantareller för dom luktar så gott:) Till efterätt åt vi äppel tarte som Alma och jag hade gjort, jättegott det också!
 

Jimmy gjorde också en lönnlövskrona till Alma, synd bara att han inte gjorde den på lite mer gula och röda blad tycker jag. Men den blev jättesöt ändå, kanske beroende på att den satt på en söt unge;-)



Söndag kväll
Idag har jag inte tvättat så mycket som jag borde. Jag har inte gjort någon matlista för kommande veckan. Jag har inte veckohandlat (som en naturlig följd av att jag inte gjort nån lista då) och jag har inte tömt diskbänken. Men jag har testat guitarhero på x-box iaf, shit vad kul det var! Fast svårt. Såg hårdrockslillebrorsan spela på det svåraste, shit alltså, jag hann inte ens se vad han skulle göra så var det klart.
Nu ska jag sätta mig och äta upp min glass för imorgon hade jag verkligen ta tag med hårdhandskarna i min vikt, orkar inte med det här längre! Å då får det inte finnas underbar mövenpick i frysen...


Kommentarer
Postat av: sara

Vilken härlig helg! :-)



Åh så jag saknar dig! kramas Förresten är vi två som tar tag i vikten imorgon. :-D Är ju snart dags för tillverning så då ska jag vara i (bättre) form hade jag tänkt... kramas igen

2008-09-28 @ 22:28:42
Postat av: Nathalie

Åh vilken härlig helg ni verkar ha haft (förutom surkärringen i kyrkan då...)

2008-09-29 @ 11:01:44
Postat av: Malin

Mamma upp i dagen, lilla Alma.

Härlig helg ni haft, ser fram emot att träffas nästa vecka.

Kram

2008-09-29 @ 14:48:25
URL: http://mammigranten.blogg.se/
Postat av: Carolina

En underbar hösthelg!!! Det är nästan saa man längtar hem till Sverige... Vill ocksaa ha skogen NÄRA!!!



Kram

2008-09-29 @ 23:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0