Vem är rädd för svarte katt?

Ja, den leken leker min son på förskolan. Det är samma lek som hette "vem är rädd för svarte man" när jag var liten. Vi började diskutera det igår vid matbordet, varken jag eller Jimmy hade nånsin tidigare reflekterat över orden svarte man. Men vi insåg att det förmodligen var en kvarleva från början/mitten av 1900-talet när mörkhyade personer var läskiga grejer. Helt hemskt ju! Sån smygrasism som det fanns då, utan att vi nånsin reflekterade över det. Det finns alldeles säkert en massa sånt även idag, bara att jag inte direkt kan komma på nåt exempel precis just nu. Skönt att dom på förskolan iaf bestämt sig för att inte utmåla vare sig män eller mörkhyade till nåt man borde vara rädd för....

Kommentarer
Postat av: Malin

Den hade jag heller aldrig tänkt på, men iof är ju varulvar, vampyrer, rånare, rövare mm nästan alltid svartklädda och maskerade...;) Så de kanske inte var så rasistiska kan man ju hoppas ivf

2008-10-16 @ 09:13:01
URL: http://mammigranten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har du varit i Ullared än?

2008-10-19 @ 21:48:00
URL: http://pennye.blogg.se/
Postat av: arbetslösaSara

Nja...jag har aldrig tänkt på smygrasism om leken svarte man - snarare på sotaren som man ju rätt ofta skrämde barn med förr... =)

2008-10-27 @ 10:28:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0