Två månader kvar till julafton typ

Så har ännu en helg passerat. Trots att den mest innehållit snorpapper och nässpray så har vi faktiskt hunnit med en hel del annat också:-)

Fredagsmys
Det är ju liksom bara ett måste. Jag funderar på när det kom in i våra liv som en självklar ingrediens. Kan inte minnas att det fanns när jag var liten, men jag tror att det började bli ett vedertaget begrepp nånstans i slutet på gymnasiet. Kan det varit i samband med "Så ska det Låtas" intrång i den svenska fredagskvällen kanske? Jag vet inte... Här var alla barnen trötta och dom stora också eftersom vi alla var mer eller mindre däckade av förkylningen. Men vi satt tillsammans vid matsalsbordet och åt middag och småpratade om veckan som varit och planerna inför helgen. Barnen somnade rätt så snabbt sen och vi slötittade på Idol och åt godis. Somnade under pausen och höll på att missa utröstningen. Men jag lyckades piggna till och se att det blev som jag trodde. Visst sjunger LouLou bra, men hon har känts lite oinsperirad sista veckorna. Min stora favorit är Robin E. Gillar Sepideh också, bara hon väljer lite bättre låtar.. Har fortfarande svårt för Anna, hennes röst stämmer inte med resten av människan på nåt sätt.

Finmotorik
I lördags tränade vi finmotoriken. Mina barn älskar att bygga lego så i lördags när Jimmy var på kurs hällde vi ut allt lego på bordet och byggde järnet. Hårdrocksmorbror kom en sväng och byggde han med. Det byggdes fyrhjulingar, pistoler, hus, kanoner och en massa annat. VI höll på i flera timmar, underbart roligt! E sov mesta av tiden, sen sysselsatte han sig med att bygga järnväg:-)
  

Shopping
Eller ja, det var ju helt fel ord, tvunget handlande är nog mer vad det handlade om... Jag och Alma lånade pappas pick-up i morse. MIn bil låter så mycket i hjullagret att jag inte vågar köra den mer. Jimmys bil hade tappat avgasröret och pappa höll på att åtgärda det. Så vi fick låna en helt enkelt. Eftersom det är en pick-up fick Alma åka i framsätet. Säkert helt regelvidrigt men så fick det bli. Det fanns iaf ingen airbag fram, det kollade jag. Hon var helt tagen av utsikten, satt tyst långa stunder och studerade knappar, vindrutetorkarna och omgivningarna. När jag frågade om hon mådde bra svarade hon kort "ja, men jag kan inte prata nu". Efter knappa 20 minuters bilfärd var vi framme. In på mekonomen för att köpa hjullager till ovan nämnda kaputta bil. 600 spänn fattigare. Följde upp det hela med veckohandling på ICA. 980 spänn fattigare:-( Funderar allvarligt på att lära mig handla på Lidl eller Netto, vi har båda i stan där jag jobbar. Tyvärr inget Willys för där är jag annars rätt bra på att handla. Vore så underbart om man kunde få ner matkostnaderna något, det är våran största utgiftspost varje månad...

Halloween
Jakob har pratat om Halloween sen nån gång i somras. Vet inte vart han lärt sig nåt om det, borde vara i nån serie på tv antar jag. Nu börjar det ju dock dra ihop sig, vi har nedräkning tills på fredag nu... Vi kommer ha nån liten tillställning här, mina syskon kommer nog och kanske mamma och pappa. Jakob vill klä ut sig så vi ska nog handla några små utklädningsgrejer tror jag. Vi köpte iaf en pumpa idag och skar ur efter alla konstens regler. Blev kanonbra:-)



Nya ord och uttryck i familjen
Jakob har börjat läsa och tar till sig alla möjliga och omöjliga uttryck. Imorse när Jimmy hällde upp mjölk till honom fick han till svar: Storartat pappa!
E är ingen stor talare, han säger mest titta, oj, tatto (traktor), amma och pappa. Men ibland hör man att han säger andra ord också men man kan aldrig få honom att säga det på beställning. Men en bra grej han börjat med är att komma till oss och säga "bajs". Då vet man att det är dags att byta blöja.

Pyssliga mamman
Trots förkylning och elände bakade jag bröd i lördags morse. Eler, jag började redan i fredags och blandade ihop alla gryner, frön och sånt och skållade med hett vatten och lät stå över natten. Sen gick det snabbt som tusan att få ihop det på morgonen och jösses så gott det blev!
I eftermiddags var Jakob hos sin bakfyllesjuka hårdrocksmorbror och spelade tv-spel en stund. Alma ville hitta på nåt. VI slängde ihop några muffins. Fast vui fuskade rejält, jag hade en sån där chokladkakekartong som man bara tillsäter vatten till så är smeten färdig. Sånna muffins gjorde vi. Jättegoda!! Bytte ut hälften av vattnet till apelsinjuice, ett smart drag!
Sen när dom kom ut blev jag lite sugen på att testa frosting. Dock mindre sugen på att åka till affären och köpa philadelphiaost. Men det hade ju mamma hemma, smör och florsocker hade jag själv. Hade i lite presad apelsin i och det blev också jättegott. Färgade och smaksatte lite kokos och hade uppepå. Dom blev kanske inte så vackra, men man kan ju inte vara perfekt från början;-)


Två månader kvar till julafton tydligen...
Här har vi en liten tjej som börjar få jullängtan. Ganska så otroligt egentligen, hon var ju knappt tre år sist det begav sig... Hon lyssnar på två låtar nu, flera gånger om dagen. Den ena är "Nu tändas tuden juleljus" med Carola och den andra är "Mer Jul" med Adolphson och Falk. Det är hennes bästa låtar just nu enligt egen utsago. Idag sa hon att hon skulle vara pepparkaksgubbe i luciatåget. Jag sa att det fick hon gärna va, men visade henne ändå luciakronan jag köpte på GeKås. Jag tror hon bytte åsikt sen;-)
 


Vecka 44
Matlistan är gjord, alla recept utskrivna och satta i pärmen så att man lätt ska hitta. Nästan alla kläder är tvättade så förhoppningsvis ska även jag och maken ha kläder hela veckan. Barnen har det garanterat, dom skulle nog klara sig tre veckor utan att man tvättade, möjligen skulle det bli viss byxbrist mot slutet.
På tisdag ska jag vara ledig och åka på utflykt med Alma. Vi ska åka och bada i badhuset med min mamma. Sen ska vi äta, gå på leksaksaffär och lite andra affärer. Kanske måste fika innan vi åker hem också;-) Ska bli så himla skönt! Hon känns redan lite mer stabil än vad hon gjort senaste tiden, får väl se imorgon när det är förskoledags igen...
Under nästa vecka bara måste jag gräva ner tulpanlökarna!! Typ helst redan imorgon!
Fram tills att min stora lillebror (inte hårdrockaren) har fått dit det nya hjullagret i bilen kommer jag vara tvungen att åka buss till jobbet. Suck, måste åka så tidigt då... Fast det är ändå en bra vecka eftersom det är lov i skolorna, jag slipper trängas med alla gymnasieelever!!  Måste vara ett ålderstecken men jag kan verkligen störa ihjäl mig på dom stackars små liven som tror dom vet allt om livet och världen och att dom dessutom äger den... Annat är det ju med mig som passerat 30 och knappt vet nånting om nåt tycker jag...

Hoppas att ni alla mina läsare får en trevlig vecka!

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Jösses vad ni har vart effektiva!! Är så impad! Och att du orkar att dra med ugnarna i ditt "köksarbete".

2008-10-26 @ 22:19:32
Postat av: Bantarbritta

Men du då! :D Ni har pysslat och donat som bara den! :) Pumpan blev superfin! Vad kostar det att köpa en hel (liten) pumpa?

2008-10-26 @ 22:23:58
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Postat av: Bantarbritta

Hahah, ja, det är ju rätt skönt att slippa engagera sig allt för mycket, men när JAG är sjuk vill ju jag ha lite medlidande. ;) Och då låter det mer som "äsch, ryck upp dig nu!". Men när det gäller viktnedgången är den attityden NÄSTAN alltid positiv. ;)

2008-10-26 @ 22:29:41
URL: http://bantarbritta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0