Sömnbrist

Våra barn har alltid sovit oförskämt bra, det är likabra att erkänna. Vi har nästan aldirg haft några vaknätter, Jakob ammade på nätterna i tre veckor och Alma i tre månader. Med nattamma menar jag att dom vaknat nångång runt 05 och ätit en halvtimma och sen somnat om till typ 8.30. Båda två somnar smidigt på kvällarna, trötta efter dagens slit. VI har fått ha vår vuxentid ihop osv.

Alma har några gånger visat tendenser till att vara oerhört tjurig med att sova om det är nåt som inte är som hon vill. Minns en gång på ett hotell i Uddevalla när hon nästan inte sov något på en hel natt och tillslut somnade mellan mig och min kompis Sara *vinkvink*. En annan gång när vi var hos en kompis (faktiskt samma Sara) och skulle sova över natt så var hon helt hysterisk första kvällen, sen blev det bättre.

På julafton så gav hon mycket stolt iväg sina nappar till tomten. Hon tvekade inte en enda sekund! Men sen brakade liksom helvetet loss... Hon kan inte komma till ro om kvällarna. Det är lögn i helsike att få henne att sova. Igår var hon uppe till 23.45 typ. Kvällen innan det till midnatt. Nyårsafton somnade hon straxt före tolvslaget. Så har det sett ut sen julafton. Ungen måste lida av konstant sömnbrist, övriga familjen lider av kontant ringande i öronen för hon använder sina röstresurser när vi mot hennes vilja bär henne till sängen osv. Ikväll somnade hon faktiskt redan kl 22, kors i taket! VI har testat allt,vi har sjungit, vi har gosat, vi har killat (igår killade jag henne i 1,5 timma utan att hon somnade) vi har varit arga, vi har hotat, mutat, fjäskat osv. Inget hjälper. Ikväll så var hon verkligen supertrött till slut. Jag hade under tre timmars tid upprepat frasen: Det är natt, du ska sova. Så märkte jag att hon nästan dåsade till lite. Satte mig brevid och sjöng. Hon sjöng med:-( Tog till en sång på engelska som jag lärde mig under min tid i Kyrkans Unga på 90-talet. Det är en sån där som går om och om och om, man märker inte när den tar slut och när den börjar. Så jag sjöng den i typ 20 minuter och killade sakta på armen (samtidigt som jag spelade Tetris på telefonen med den andra handen för att jag skulle orka sitta läänge. Vid 22 ringde det och jag smög ut och hon ligger kvar:-) Hoppas hon sover hela natten nu, det behöverbåde hon och vi andra i huset!

Kommentarer
Postat av: SweetieMalin

Lowa har alltid med sovit bra..Olwier har alltid strulat.. eller det började rättaresagt när han va ca 6 mån.. Nattskräck! :( Men idag sover han hyffsat bra.. Det va jobbigt med att natta honom när jag slutade amma.. jag va ju hans napp..han har alltid vägrat napp vilket jag idag är glad för dock.. Men idag sover båda mina vid 18:30 och vaknar runt 6-7 om mornarna.. I like!
*kramizz*

2008-01-03 @ 23:38:10
Postat av: Anonym

Haha... Ja, det där med att spela tetris med andra handen. Det är räddningen det! *kram* på dig!

2008-01-04 @ 08:34:45
Postat av: Sara

Hahaha! Har jag inte alltid sagt att nattvaket kommer förr eller senare! Och nog märks det att ni är lite ovana =) det har ju inte ens gått två veckor!!! Ge det stackars barnet lite tid att vänja sig! Hon kommer nog somna utan napp så småningom ska du se. Om sådär ett par månader...eller år!

Måste nog förbi ica och handla på mig några fler nappar till Emilia...=)

2008-01-04 @ 09:16:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0