En liten kvällsfundering...

När jag väntade Jakob så var allting nytt och spännande. MAn tänkte, planeraade, fnukade, handlade grejer redan i v20 typ. Man var lycklig, gick runt med ett fånigt leende. (att jag spydde till v22 och blev sjukskriven för foglossning i v25 har jag på nåt sätt förträngt nu). Det pirrade i magen när man försökte föreställa sig det nya livet man gick mot.
Jag bäddade vaggan tidigt, handlade kläder i strl 50, köpte vagn och testkörde osv.

När jag väntade Alma så var det liksom inte så nytt. Visst var man fortfarande sådär lycklig och stolt över magen osv. Men det där inför-pysslandet kändes inte så viktiget på nåt sätt. Dels så hade jag ju en 1,5-åring att jaga och jag jobbade ända fram tills dan innan hon föddes. Men jag hade inte packat nån BB-väska när det startade, jag hade inte bäddat spjälsängen (fast Jakob och Jimmy hade iaf satt ihop den) och jag hade inte tvättat vagnen. Självklart löste sig allting ändå när man kom hem med lilla bebisen, det rullade ju på.

Detta har gjort att jag blivit värsta tråk-realisten. När nån frågar mig om hur mycket man mste handla innan till bebisen så svara jag astråkigt: Typ ingenting. Ni kommer få massor av kläder och sen så går det alldeles utmärkt att handla när bebisen har kommit, livet fortsätter liksom. När nån frågar hur tidigt jag packade väskan (nån som kankse är i v28 och börjar bli sugen på att packa) så säger jag jättepräktigt att man nog inte behöver göra det förrän framåt v 39 eller så. Börjar förlossningen jättesnabbt och man inte har packat och det är jättebråttom in så får väl partnern åka hem efter grejerna när det är klart. Föda barn klarar man i regel utan väskan om det inte drar ut på tiden i all evighet. Å i sånt fall så hinner partnern fixa det som behövs i t ex sjukhuskiosken. Men man kan ju ha sin journal nerpackad i handväskan ifall att.
Så himla tråkig har jag blivit! Blir faktiskt lite förbannad på mig själv, Varför kan jag inte bara ryckas med i deras blommiga babylycka och säga att det ju är underbart att handla innan bebisen kommit, köp så mycket du har lust med. Eller uppmana folk att packa väskan när man känner för det, huvudsaken är ju att man själv känner att det känns bra. Men nädå, jag är värsta supertråkiga realistmamman som bara ser det praktiska och den enklaste lösningen. Skärpning på mig själv!!


Kommentarer
Postat av: Petra

Nä, inte tycker jag att du är tråkig, det du säger är ju sant... Man behöver inte... Men man kan ju tillagga, för att vara snäll om inte annat, att sen kan man ju packa väskan när man känner för det bara för att man vill liksom :)

//Kram på dig och familjen

2008-08-05 @ 17:59:56
URL: http://storastorasyster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0